Δευτέρα 27 Απριλίου 2015

«Η πρόκληση του να είσαι γονέας»

 Για μια ακόμη φορά, οι γονείς του 5ου Νηπιαγωγείου Χολαργού ανταποκρίθηκαν στην πρόκληση του ρόλου τους και ολοκληρώθηκε με επιτυχία η ομάδα γονέων του σχολείου μας. Πραγματοποιήθηκαν 17 ομαδικές συναντήσεις ψυχοεκπαιδευτικού χαρακτήρα με στόχο την απόκτηση γνώσεων, την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την ευαισθητοποίηση των γονέων πάνω σε θέματα που σχετίζονται τόσο με την γονεϊκή συμπεριφορά, όσο και με την ανάπτυξη και την ανατροφή των παιδιών. 
 Οι εβδομαδιαίες απογευματινές συναντήσεις δημιούργησαν, μέσα από την σταθερή παρουσία και ενεργή συμμετοχή των αγαπητών μαμάδων και των δύο μοναδικών μπαμπάδων μας, ένα σταθερό σημείο αναφοράς και δίκτυο υποστήριξης και ασφάλειας για την αντιμετώπιση των καθημερινών προκλήσεων στην διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Η ομάδα έλαβε έναν βιωματικό χαρακτήρα για τους γονείς φέρνοντας κάθε φορά και ένα κομμάτι του εαυτού τους. Απέκτησαν ψυχολογική σκέψη μέσα από τον αναστοχασμό πάνω στις γνώσεις για την συμπεριφορά των παιδιών και την αυτοπαρατήρηση των σκέψεων, των συναισθημάτων και της συμπεριφορά τους, ενώ μπήκαν και στην διαδικασία εξέλιξης και μεταφοράς των γνώσεων στην προσωπική τους ζωή.
 Οι γονείς έφεραν και μοιράστηκαν τους φόβους, τους προβληματισμούς,  τους στόχους και τις εμπειρίες τους για τα παιδιά τους με αποτέλεσμα η κάθε συνάντηση να αποτελεί ένα επιπλέον σκαλοπάτι, ένα βήμα παραπάνω στο μονοπάτι της γνώσης και της εκπαίδευσης: να μάθουν στρατηγικές και τεχνικές για να βοηθήσουν τα παιδιά να συμπεριφέρονται σωστά, να αποκτήσουν την απαραίτητη αυτογνωσία του γονεϊκού τρόπου λειτουργίας και των ατομικών δυσκολιών, και για να οικοδομήσουν μια δυνατή σχέση με το παιδί βασισμένη στον σεβασμό, την επικοινωνία,  την κατανόηση, την αποδοχή και την θετική αντιμετώπιση.
Η πορεία της ομάδας ξεκίνησε με την συζήτηση για την καλή επικοινωνία (τόσο από το παιδί-όσο και από τους γονείς), η οποία αποτελεί το θεμέλιο λίθο για την καλλιέργεια μιας θετικής σχέσης με τα παιδιά,  για την οριοθέτηση της συμπεριφοράς τους και την μείωση των συγκρούσεων. Ακολούθησε η εκπαίδευση στα στοιχεία μιας σωστής επικοινωνίας συναισθημάτων και ιδεών: αντανακλαστική ακοή, αναγνώριση συναισθημάτων, αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων και τα μηνύματα στο Α’ πρόσωπο. Στην συνέχεια, συζητήσαμε για την επίλυση των διαφωνιών στο ζευγάρι σχετικά με την οριοθέτηση της συμπεριφοράς των παιδιών, δεδομένου ότι η ανάπτυξη σύμπνοιας μεταξύ του ζευγαριού αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα μιας επιτυχημένης διαπαιδαγώγησης. Έπειτα, η ομάδα καταπιάστηκε με διάφορες τεχνικές οριοθέτησης συμπεριφοράς για την ανάπτυξη εσωτερικού αυτοελέγχου, όπως: αρνητική-θετική ενίσχυση, τροποποίηση κακότροπής συμπεριφοράς, θετική αντικατάσταση, διακοπή θετικών ενισχυτών και φυσικές-λογικές συνέπειες. Ταυτόχρονα, συζητήσαμε για τα μειονεκτήματα των διαφόρων μορφών τιμωρίας και την διαχείριση του θυμού των γονέων.
Κατόπιν, ασχοληθήκαμε με την διάλεκτο της λεκτικής ενθάρρυνσης για την καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης στα παιδιά και την αποδοχή του εαυτού τους, καθώς επίσης και με τους τρόπους αντιμετώπισης της αντιζηλίας ανάμεσα στα αδέρφια, την διαχείριση της παιδικής επιθετικότητας και την επίλυση συγκρούσεων. Τέλος, με την ομάδα διαπραγματευτήκαμε και πιο εξειδικευμένα θέματα, όπως η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, οι παιδικοί φόβοι και το άγχος, ο σχολικός εκφοβισμός, το πένθος και η απώλεια στην ζωή των παιδιών.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους γονείς για την σταθερή παρουσία τους, την αφιέρωση του προσωπικού τους χρόνου και την σημαντική συμβολή τους στην ομάδα. Με εντυπωσίασε η αγάπη, η θέληση και η κινητοποίηση των γονέων για μάθηση και εκπαίδευση με επίκεντρο τα παιδιά και την βελτίωση της οικογενειακής ζωής. Η δυναμική και η αλληλεπίδραση της ομάδας ήταν πολύ καλή, το κλίμα ήταν φιλικό και ζεστό και το δέσιμο μεταξύ μας αναπτύχθηκε σταδιακά και σταθερά. Θα ήθελα να αναφέρω, ότι και εγώ έμαθα πολλά από τους γονείς της ομάδας κάθε φορά που άκουγα μια διαφορετική στρατηγική αντιμετώπισης σε κάποιο πρόβλημα ή μια διασκεδαστική ιστορία. Η συνεργασία  με την φετινή ομάδα αποτέλεσε μια ιδιαίτερα σημαντική και πλούσια εμπειρία για όλους μας, καθώς μοιραστήκαμε στιγμές συγκίνησης και γέλιου.
Τέλος, τι πρέπει να θυμάστε:
Η συμπεριφορά των παιδιών αποτελεί αντανάκλαση της δικής σας συμπεριφοράς. Η αλλαγή έρχεται σε 3 χρόνους, δηλαδή την συνειδητοποίηση αυτών που θέλετε να αλλάξετε, την απόφαση να φύγετε από τις παλιές συνήθειες και την πράξη. Καταλαβαίνω ότι στα πλαίσια μιας απαιτητικής καθημερινότητας, είμαστε ανυπόμονοι και περιμένουμε άμεσα και γρήγορα αποτελέσματα με οποιαδήποτε ιδέα και τεχνική και αν καταπιαστούμε. Ωστόσο, στην πραγματικότητα τα παιδιά χρειάζονται πολύ χρόνο για να αναπτύξουν τα σωστά μοτίβα συμπεριφοράς. Γι’ αυτό χρειάζεται να είστε συνεπείς, να έχετε υπομονή, να κάνετε εξάσκηση αυτών που μάθατε, να ενθαρρύνετε τα παιδιά και να επιβραβεύετε τον εαυτό σας.
                                                                                  Η Συντονίστρια Ομάδας Γονέων
                                                                                            Μπράβου Αγγελική
Ψυχολόγος, MSc
      Γνωσιακή-Συμπεριφοριστική Θεραπεία Ενηλίκων